Vi tager en ganske fiktiv gymnasielærer – lad os kalde ham X- fra en ganske fiktiv
by i Danmark – lad os kalde den X-by - og herunder tager vi nogle brudstykker af
hans dagbog, som den - fiktivt -kunne se ud, for skoleåret 2014/2015, hvor han er velsignet med ny overenskomst og tidsregistrering.
Mandag,
d. 11.august. 2014: ”Så er et nyt skoleår
er startet. Da klokken er 9.00 slår vi vores timetæller-App’s til, via vores
telefoner, og går i gang med dagens forberedende møder. Jeg kommer til at
spørge flere kolleger om, hvad de har lavet i deres ferier. De minder mig om,
jeg kun må stille den slags spørgsmål, hvis jeg har slået min timetæller-app
fra inden. Jeg siger undskyld, men den app er altså lige noget, man skal vænne sig til”
Tirsdag,
d. 2. september 2014: ”Årets første
faggruppemøde for mit vedkommende. Første punkt er, at vi skal aftale en akkord
(faggruppe-intern naturligvis) for, hvor længe vi skal bruge på at rette opgaver.
Alle har forskellige præferencer, men det er vigtigt, vi bliver enige, da vi
ellers kan ende i konkurrence mod hinanden om, hvem der hurtigst retter opgaver
og dermed er den bedste medarbejder. Vi aftaler 13 minutter pr. stil. Puha –
jeg plejer at bruge 25 …”
Onsdag,
d. 15. oktober 2014: ”Tyve minutter til at
forberede én lektion…. Det skal man lige vænne sig til. Én af mine klasser skal
de næste fire lektioner arbejde med Helle Helles seneste roman - den
er på 225 sider… Det kan jeg altså ikke nå på 80 minutter + at der skal laves arbejdsspørgsmål,
planlægges CL-øvelser og oplæg til gennemgangen. Men at bruge længere tid end
jeg må ….. Nej! Så er jeg jo ikke effektiv nok! Nej, det går ikke.. og dog…. Jeg
vil også gerne være godt forberedt – dilemma! Jeg er en rebel! Jeg slukker min app
efter de 80 minutter – og gør mit arbejde færdigt i hemmelighed. Bør jeg have
dårlig samvittighed?”
Torsdag,
d. 7. november. 2014: ”Fællesmøde på
lærerværelset. Ledelsen udråber sidste måneds medarbejder. Hun bliver stolt!
Hun har været den mest effektive af os, og har klaret sine pålagte opgaver på
mindre tid end den fastsatte. Imponerende – og hvor sidder man dog her og
bliver flov over, at man ikke har det dér fantastiske timeregnskab, vi alle nu
skal stræbe efter. Senere på dagen møder jeg månedens medarbejder igen. Nu er
hun tvær. Hun har fået pålagt samtlige brobyggerhold i sit fag resten af året,
da hun løst sine pålagte opgaver så hurtigt, at der nu er uforudset luft i
hendes skema. Hun mumler noget bistert og går…”
Fredag,
d. 19. december. 2014: Nu har jeg fået styr på
det med stilene. På 13. minutter kan jeg lige nå at læse en enkelt, hvis jeg
undlader at rette stavefejl og tilføjer én af følgende kommentarer:
YES!
Mnjooh…!
Tjoooh…
DOH!!
Mandag,
d. 12. januar 2015: ”Overhører to kolleger
tale sammen i kopirummet.
Kollega 1: Pssst!
Kollega 2: Hvad?
Kollega 1: Ikke så
højt! Kom herhen.. Jeg har gjort noget frygteligt…
Kollega 2: Hvad?
Kollega 1: Jeg har
hjulpet én af de nye med at lave et forløb!
Kollega 2: Er du
tosset! Det er da ikke én af dine pålagte opgaver!
Kollega 1: Jeg ville
bare hjælpe hende!
Kollega 2: Sørg for
guds skyld for at dit gode hjerte ikke løber af med dig en anden gang!
Kollega 1: Jamen…
Kollega 2: Åh shit! Se
nu dér! Jeg må slet ikke snakke med dig, mens jeg har min app tændt!”
Tirsdag,
d. 24. februar 2015: ”Jeg har lyst til at
melde mig til et udvalg på skolen, der skal arrangere næste års introaktiviteter
for 1g. Men nu er der ikke længere timer for overarbejde, så mon jeg skal… mon
der overhovedet er nogen, der melder sig… Ideen er jo spændende, men hvis jeg
samtidig skal nå at løse mine andre opgaver på minuttal… ”
Onsdag,
d. 25. februar 2015: ”Udvalgsposterne blev
besat men dem, der havde været effektive, og løst deres opgaver hurtigere end
beregnet. Paradoksalt nok virker det pludselig som om, man skal straffes for at
være effektiv..”
Torsdag,
d. 5.marts 2015: ”I en time beder en
elev om tid til at snakke om nogle private forhold. Jeg kan se vedkommende har
det skidt, men jeg har ikke tid – min app er jo slået til!”
Fredag,
d. 17.april 2015: ”Jeg skriver fyldige
kommentarer til min klasses dansk-historie opgaver - i smug! Shhhhhhh!!!”
Mandag,
d. 25. maj 2015: ”Har fået at vide,
hvilke hold, der skal til eksamen, og det skal gøres ordentligt. Jeg laver helt
nye eksamensspørgsmål og registrerer den tid, det faktisk tager! Jeg vil
simpelthen ikke undskyld for min lyst til at gøre mit arbejde ordentligt eller
lyve om, hvor lang tid jeg bruger, for at virke mere effektiv. Det kan da ikke
være timer og minutter der tæller, når det handler om at gøre en indsats mht.
kundskaberne hos den unge generation!!”.
Fredag
d. 26. juni 2015: ”Blev kaldt ind til
ledelsen. ”Du er simpelthen alt for grundig og samvittighedsfuld i den måde, du
udfører dit arbejde på. Vi kommer til at savne dig!”… AK, HVOR FORANDRET!”
Et er et søkort at
forstå; et andet skib at føre…
/Thycho
Ingen kommentarer:
Send en kommentar