En
påskekyllings fremkomst
Stilhed!
Det
er mørkt! Shit, det’ mørk!
Jeg
mærker noget blødt – dun? – Seriøst??
Jeg
åbner munden. Vil råbe. Jeg pipper?
Jeg
tager mig til munden – næbbet – Seriøst??
Jeg
banker på døren, væggen, skallen?
Lys!
Jeg er gul!
Seriøst??
Hjælp!
Det
sprækker!
Lyset
bliver stærkere. Gult lys!
Jeg
er gul. Gult lys og gule mig med gule dun!
Jeg
– en påskekylling! – SERIØST??
Forfatternote:
Jeg vil lige slå én ting fast: Digtet handler ikke om påske! Det er en
fejlagtig kliche-læsning, som jeg kraftigt må tage afstand fra! Hvis det virkelig
handlede om en påskekyllings fremkomst, ville det være urimeligt nemt at aflæse,
og min kunstneriske integritet som lyriker ville være det samme værd som et kryds
sat hos SF! DET HANDLER FUCKING IKKE OM PÅSKE! Digtet handler helt åbenlyst om
en familie på fem personer, som køber ind ved grænsen inden de skal i Legoland!
Metaforen ”æg” er brugt som et billede på den psykiske tilstand, det enkelte
familiemedlem befinder sig i. De føler sig alle indelukkede i en hård skal af
kulde og ufølsomhed og drømmer om varmen (symboliseret ved lyset, der bryder
gennem skallen). Mørket på sin side symboliserer ganske klart den lange kø af
mennesker, som bare står og venter på, at det bliver deres tur, uden at smile
til hinanden, mens ordet ”Seriøst” er en sammentrækning af ”ser i øst”. Østen
er stedet, hvor alle levende væsner venter at se solen stige op som et tegn på
en ny og bedre tid. Lyset og de bløde dun er tegn på noget varmt, fint og
sensitivt, men da den gule farve (falskheden) dominerer, er lys og dun kun et
løgnagtigt drømmesyn. Vi ser i øst, men alt er håbløst og mennesket er dømt til
et evigt fangenskab i en eksistentiel krise!
Digtets form (æg og æggebæger) symboliserer IKKE
noget, der handler om påske!! Hvorfor tror folk altid, at ordet ”Påskekylling”
har noget med påske at gøre? Hold kæft hvor er jeg træt af det! Det er en
snæversynet holdning og en måde, hvorpå man forsøger at sætte alle os
påskekyllinger i bås! Vi er faktisk også dyr med dybe følelser og kunstneriske ambitioner,
som en degradering af os til sæsonbestemte pyntegenstande kun er med til at
nedbryde i et alt for hastigt tempo! Digtets form er et symbol på livet,
individet og håbløsheden, mens udråbstegnene symboliserer de nåle, som
mennesket konstant føler sig gennembordet af.
Derudover rummer digtet mange læsningsmuligheder,
men lad nu være at overfortolke! Og det handler IK’ om påske!! – ja bevares,
ordet ”påskekylling” forekommer da, men det er bare en blanding mellem en
metafor og en tom plads!! Pip!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar