Om at trylle et ønske om
til nye muligheder – og om at én ånd sjældent gør det alene.
Af Thyge Cosedis Holting,
dramatik- og dansklærer, Randers Statsskole
”Vi er en lille gruppe skuespillere og næsten ingen rekvisitter, så i
år arbejdes der meget med det dramatiske udtryk, hvilket er dejligt. Vi får
mere instruktion og der bliver arbejdet mere med den enkelte karakter (…) og nu
kan man få gode roller, selvom man ikke kan synge.”
(Uddrag af elevinterview i programmet til "Aladdin")
Et ønske
Efter en række succesrige
musicals, opført i hallen på Randers Statsskole fra 2013-2018, opstod et ønske;
kunne det lade sig gøre at variere formatet på forestillingen, så dramatikfaget
blev bragt i fokus og en ny elevgruppe fik chancen på scenen? Et ønske, en
dramatiklærer gladeligt lovede at opfylde som en anden lampens ånd. Imidlertid
kan selv en lampeånd få hovedbrud: Hvordan skulle et nyt format nogensinde
kunne hamle op med de spektakulære musicals i hallen? Ville de elever, der
havde glædet sig til at medvirke i endnu en musical, mon være med i en
anderledes forestilling, og hvordan kunne dramatik- musik- og billedkunstfaget
mødes om at skabe en forestilling, der ikke havde den musicalform, der siden
2013 har været det vante på Randers Statsskole? Her skulle mere end en
forunderlig lampe til….
En vej ned i den vidunderlige
hule åbenbarede sig, da det nuværende Randers Teater tilbød, at forestillingen
kunne spilles i teatrets talentsal. Ud over at få en black box sal til rådighed,
ville der endvidere være mulighed for at skabe trylleri med en rigtig
teaterbelysning. Da teatret samtidig gav grønt lys til, at forestillingen kunne
opføres hele seks gange, blev tilbuddet modtaget med kyshånd.
Forestillingens format ville
automatisk blive anderledes, da scenen kan rumme ca. 15 skuespillere – et
væsentlig mindre antal end i en musical opført i en hal, men samtidig et
optimalt antal, hvis man vil arbejde i dybden med den enkelte karakter og med
personinstruktionen.
Nye rammer var en realitet.
Plakattegning: Thyge Cosedis Holting |
En Oehlenschläger
Ingen rammer uden indhold.
For en dramatiklærer med dansk som
andet fag, og en svaghed for klassikere, landede en titel, som et flyvende
tæppe, hurtigt på bordet; ”Aladdin – eller den forunderlige lampe”. De fleste kender historien om Aladdin, den
magiske lampe, appelsinen i turbanen, den onde troldmand og prinsessen af
Persien. Eller gør de egentlig det? Måske er det i virkeligheden Disneys tegnefilm
om Aladdin, man kender?
Vi kastede os imidlertid over den rigtige
Aladdin; Romantikkens store digter Oehlenschlägers lystspil fra 1805, i en
nyfortolket udgave, om den 17-årige dovne, sorgløse og altid heldige dreng, der
både får en appelsin i turbanen og kommer i besiddelse af en magisk lampe, guld,
sølv, ædelstene og prinsesse Gulnare. Men det er også fortællingen om Aladdins
modsætning, den ambitiøse Nureddin, om hvad magten gør ved et menneske, om det
at modnes, vokse og om at tage sin skæbne og livsopgave på sig – uden hjælp fra
appelsiner og ædelstene…
Efter en meget moderne iscenesættelse på Det Kongelige
Teater, i efteråret 2018, opstod et baldrende højhedsvanvid; det kan vi gøre
bedre på Staten!
En prøveproces
Foto: Thyge Cosedis Holting |
Eventyret ”Aladdin” taler lige ind
i vores moderne tid: Drømmer vi ikke alle
sammen om at være heldige? Om at lykken banker på døren helt af sig selv, så
det eneste, vi skal, er at lukke op og byde den inden for. Vi vil have den
perfekte partner, den perfekte karriere, det perfekte hjem, fritids-, familie-
og arbejdsliv – kort sagt; vi drømmer om succes! Men hvis successen kommer af
sig selv – kan vi så stole på, den bliver?
Og endnu vigtigere: kan man stole
på, at moderne gymnasieelever gider gå i kødet på et romantisk læsedrama,
skrevet på vers i 1805? – svaret var heldigvis et rungende ja!
Efter en audition, hvor eleverne
fremførte en monolog som enten Aladdin, lampens ånd, eller Aladdins mor,
Morgiane, blev der sammensat et hold på 16 entusiastiske skuespillere, som
automatisk bidrog til nyfortolkningen af teksten, da både troldmanden Noureddin
og Sultanen af Persien blev til to kvindelige karakterer; en målrettet
karrierekvinde på jagt efter succes og en mægtig enevældig herskerinde.
Sidstnævnte gift med en sultangemal med en meget stor turban og meget lidt at
skulle have sagt. I vores modernisering af teksten blev også Lampens Ånd en anderledes
og morsom karakter; evigt klynkende over ledsmerter og stresssymptomer
forårsaget af at opfylde magtsyge menneskers drømme. Prinsesse Gulnare blev en
ulykkelig, svigtet hustru, der slog sig på hvidvinsflasken og begyndte at
flirte med Noureddin, mens hovedpersonen Aladdin nok endte som sultan af
Persien, men samtidig udviklede sig til et selvoptaget magtmenneske, der
mistede den impulsivitet, fantasi og kærlighed, han indeholdt som fattig
skrædderdreng.
Foto: Christian Wilde Langballe |
En anderledes fortolkning af
teksten, som skuespillerne engageret – og med sund kritisk sans - deltog i
udviklingen af. Hver tirsdag, i ti intense uger, blev der øvet i
dramatiklokalet, under skoles loft, og læg dertil en øvesøndag, en øveweekend
og en uges opløb, hvor vi rykkede fra Staten og ind på scenen i talentsalen på
Randers Teater. Prøverne fokuserede på
fortolkningen af teksten, og på arbejdet med lagene og tvetydigheden i den
enkeltre karakter, på en anderledes måde, end man gør i en musical, hvor Danny
er Danny, Sandy er Sandy og en sommernat er lun og regnfri – hver ting til sin
tid.
Som noget nyt var det ikke en
forudsætning at kunne synge, for at få en hovedrolle, idet der ikke indgik sang
i forestillingen. Dialogen blev i stedet ledsaget af smidige, improviserede
østerlandske toner, leveret af et fire-personers orkester under ledelse af
musiklærer Mia Kim Fabricius. Scenografien, med kongeblå klodser og
tæppebelagte trapper, blev fremtryllet af en række talentfulde ånder, i form af
kunstneriske elever under ledelse af billedkunstlærer Christian Wilde
Langballe. Endvidere nævnte én af de medvirkende elever, at hendes mor,
uddannet designer, da godt ville give et lille nap med ift. kostumerne, og som ved
et trylleslag stod samtlige skuespillere snart parate i de skønneste
østerlandske gevandter.
Jo, nogen gange skal der mange talentfulde
ånder til at opfylde et enkelt ønske.
Et magisk øjeblik
Foto: Christian Wilde Langballe |
Efter en lille uges prøver på
Randers Teater, kodning af lys til langt ud på natten, sidste tilpasning af
kostumerne, en venlig orientering om, at man ikke talte randrusiansk i det
gamle Persien, samt spisepausernes obligatoriske diskussion om, hvorvidt der
skal ananas på en pizza, var vi parate; parate til, ved fælles hjælp, at
opfylde det ønske, der blev kastet ud som et forslag hen over et mødebord, men
nu skulle manifestere sig som magi på scenen.
Den dramatiklærer, der troede,
han ene og alene skulle agere lampens ånd, sagde bl.a. i sin premieretale til
de medvirkende (fordi vi gymnasielærere kan lære så uendelig meget af vores
elever):
”Hvad er magi? Det afhænger af, hvem man spørger. For Noureddin er det
magt, for Aladdin er det – måske – at blive klogere på sig selv, og for lampens
ånd er det bare at være i fred for mennesker, der ikke ved, hvad de i
virkeligheden ønsker sig. På Randers Statsskole ønskede vi at skabe en
anderledes forestilling i år; tak fordi, I ville være vores lampens ånder. Tak
fordi, I skaber magi; lige nu, lige her!”
En anderledes forestilling, et
ønske, der blev til virkelighed, en magisk november, et arbejdsfællesskab, en
succes, et lykkeligt smil, en afskedstårer –
Én på lampen!!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar