”Hedda Gabler” af Henrik Ibsen, iscenesættelse: Hans Henriksen, scenograf: Nicolaj Spangaa, lysdesign: Kasper Daugberg, oversættelse og modernisering: Jens Christian Lauenstein Led. Medvirkende: Bolette Nørgaard Bang, Ferdinand Falsen Hiis, Line Nørholt, Marcus Gad Johansen og Martin Ringsmose. Forestillingen set ved forpremieren, d. 24 september 2020.
af Thyge Cosedis Holting, dramaturg
Med næsen mod ruden
Scenografen Nicolaj Spangaa har skabt et stiliseret og
minimalistisk rum, der ligger langt fra Ibsens klunkestue, men samtidig
fastholder ideen om den udsigt, den nygifte Hedda aldrig bevæger sig ud i. De store
vinduespartier, udformet som et glasbur, fungerer som en symbolsk afspejling af
Hedda Gablers indre konflikt; Hun er udstillet som et sjældent dyr i zoologisk
have. Sat til skue som prydsgenstand i liebhavervillaen, hun altid har drømt om,
med tomheden og ensomheden som daglige gæster. Elegant og selvbevidst færdes
hun i det tomme rum, men som den eneste af forestillingens karakterer forlader
hun ikke dette bur; Hedda er afskåret, og når hun trykker næsen flad mod ruden,
med barnlig iver, mærker vi længslen og afmagten hos den kvinde, alle forstår
er særlig, men ingen forstår i særlig grad.
I centrum af spillet står Bolette Nørgaard Bangs Hedda; fremragende
fortolket som en kvinde, der på overfladen oser af selvsikkerhed, mens hun
flirter og manipulerer sig legende og elegant gennem Ibsens dagligestuedialoger.
Bang formår samtidig at vise afmagten og den dybe afgrund, der lurer under
overfladen, når hun vha. af videoprojektionernes nærbilleder, med små
sommerfuglesitrende, mimiske udtryk, lader os forstå, at Heddas ydre og indre
står i et brændende modsætningsforhold til hinanden. I flammer står også det
manuskript, Heddas hemmelige kærlighed, Ejlert Løvborg, har skrevet, mens han i
øvrigt kandiderer til den samme professorstilling, som Heddas ægtemand, Jørgen
Tesman. Heddas veninde Thea Elvsted har hjulpet Løvborg, som hun
forguder, og ser manuskriptet som et kærlighedsbarn, hun og Ejlert har skabt
sammen - men også Thea indhylles i Heddas fintmaskede net af fortrængte følelser. Er Hedda jaloux på sin veninde? Nyder hun at destruere andres liv fra
sin plads i dagligstuen, hvor hun, som en edderkop, indfanger andre i sit
spind? Bolette Nørgaard Bang lader spørgsmålene være uafklarede, men hendes
afmagtsreaktion og rasering af stuens kunstige blomster i et smerteskrig, der
er hentet op fra en fortvivlet kvindes allerdybeste smertekrater, gør et
uudsletteligt indtryk.
Rundt om Hedda er de øvrige karakterer placeret i
trekantsrelationer fra Ibsens side, og disse trekanter dyrker instruktøren Hans
Henriksen med varierende intensitet. Heddas relation med dels sin mand, Jørgen
(en bedårende akademiker-forvirret Ferdinand Falsen Hiis, der lader dæmonien
skinne igennem i små skarpe glimt, når han beruset kommer hjem fra fest, men
hurtigt finder tilbage til sin professordistræte tone, i hvilken den
småborgerlige Tesman trods alt er mest tryg; seksualiteten er nok trods alt for stort et emne at forholde sig til.) og husvennen Dommer Brack (en
skarptsleben og veltalende Martin Ringsmose, der fylder sine pauser med erotisk
længsel og manipulation, som man fyldte indkøbsposerne d. 11. marts) er
særdeles fængende, og denne står som forestillingens egentlige centrum;
forstadsfruen, der længes, men alligevel ikke tør give sig hen til livet; hun
lever det bedst gennem andre, og hendes flirt med Brack (mesterligt spillet af
Bang og Ringsmose) emmer af undertrykt desperation; Brack forstår hende et
stykke af vejen, men er, når det kommer til stykket, lige så manipulerende som
Hedda selv; et farligt magtspil med den godtroende Jørgen Tesman som en
intetanende tredjepart.
Imidlertid er trekantrelationen mellem Hedda, Ejlert Løvborg
og veninden Thea Elvsted svagere tegnet op i forestillingen. Skuespillerne
Marcus Gad Johansen og Line Nørholt, der tappert forsvarer de to sidstnævnte karakterer,
mangler plads til at folde deres figurer ud; ikke fra Ibsens hånd, men fra
instruktørens. Nørholts godhjertede men forvirret klynkende Thea Elvsted og
Johansens sympatiske og undskyldende tvivler af en Ejlert Løvborg, uden den
erotiske farlighed, som kan indfange en Hedda Gabler, stod her ved forpremieren
for svagt i sammenhængen, når de skal spille op mod relationen mellem Hedda,
Brack og Tesman. Farligheden, fortvivlelsen og ikke mindst forelskelsen i dette
trekantsdrama underspilles med det resultat, at forestillingens klimaks,
omkring Løvborgs død, kommer til at fremstå som et postulat; har Hedda
virkelig så mange følelser investeret i Ejlert?; Dommer Brack virker mere
dragende på hende end Løvborg. Man kan håbe, at trekantsdramaet, med Løvborg i
centrum, får mere vægt i forestillingen som spilleperioden skrider frem.
Samlet set er forestillingen dog et stærkt bud på en nutidig
Ibsen-fortolkning. Jens Christian Lauenstein Led har nænsomt oversat og moderniseret
teksten, og Hans Henriksens iscenesættelse dyrker dygtigt kontrasterne mellem
realisme og stilisering, drama og humor, understøttet af et smagfuldt
symbolladet lysdesign af Kasper Daugberg og en stærk, stemningsskabende lydside.
Hvem er hun, Hedda Gabler?; en mystisk – og næsten mytisk - hvidklædt kvindeskikkelse, der i forestillingens åbning taler om efterårets gule blade; måske en metafor for hendes eget sind? En meltalt falmet skønhed, der venter på at blive visket helt væk, når mørket uafvendeligt indfinder sig.
Bangs Hedda viser i glimt, hun stadig er fuld af
liv og længsel, men hvem kan overleve i et udstillingsvindue – selv med næsen mod ruden?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar