Rudolf
vidste ikke, hvordan han nogensinde skulle komme tilbage til Grønland. Han
vidste heller ikke, hvordan han skulle redde julen, og han havde efterhånden
fået så mange bud på, hvad meningen med livet var, at han slet ikke kunne
skelne mellem, hvad der var rigtigt, og hvad, der ikke var. Helt rundforvirret,
og på randen af at give på, stod Rudolf midt på en parkeringsplads for enden af
bjørnens villavej, og vidste hverken ud eller ind. “Hvad skal jeg dog gøre?”
råbte han i afmagt. “Nu har jeg mødt jeg ved ikke hvor mange eventyrvæsner, men
ingen har hjulpet mig. Det næste bliver vel, at der står en afdanket
countrysangerinde med en forkærlighed for køer i uld ved siden af mig og har en
løsning!”. Ind på parkeringspladsen svingende en fiks lille rød bil og ud
sprang en yngre kvinde, der ikke var afdanket men dog var countrysangerinde og
havde en forkærlighed for køer i uld. CJ var hendes kunstnernavn, og hun
turnerede rundt hele året iklædt høje støvler og en kort rulamsjakke - en
beklædning der modstod alle former for uvejr - selv dengang, hun var på turne
på Island. Rudolf skulle koncentrere sig ganske meget for at høre, hvad CJ
sagde, for hendes dialekt gjorde hende temmelig svær at forstå. “Hvis man kan
sige det på den måde” udtalte hun som “Hvis man ka’ si’et sååårn!”. Farven sort
udtalte hun som “sååårt!” og at træne hed, at man tog “neee å traaaan!”. Rudolf
tænkte, om det var et hemmeligt kodesprog, men CJ afslørede, at det kaldtes
randrusiansk dialekt. Men hvordan var hun dog kommet ind i Eventyrland, ville
Rudolf vide. Det var da nemt, svarede CJ, for ingen forstod, hvad hun sagde og
derfor lod folk hende altid få sin vilje, fordi de ikke turde risikere at
skulle diskutere med hende og dermed være nødt til at indrømme, at de ikke
fattede et jordisk klap af, hvad i alverden det var, hun talte om. “Sååårn er’t
når man kommer fra Randers, ikke!” sagde CJ stolt. Rudolf ville vide, hvilke
sange, hun turnerede med, og da CJ nævnte titler som “Working nine to five” og “Proud
Mary”, måtte Rudolf nok indrømme, at om end hun ikke var afdanket, så var
hendes repertoire det sandelig. Dog havde CJ også en sidegeschæft, idet hun var
sæsonbestemt gæsteunderviser på de fleste af landets gymnasier; her blev hun
anvendt som analyseobjekt i undervisningen i almen sprogforståelsen, fordi
hendes dialekt ikke kunne lignes med noget, man tidligere før havde oplevet. CJ
var på baggrund heraf i gang med at spare op til at flytte permanent til USA,
hvor hun ville åbne en strandbar, der udelukkende solgte Mokai og
country-cd’er. (Rudolf tænkte, at hun også altid kunne slå sig sammen med enten
Anne Linnet eller Sanne Salomonsen, med hvem hun havde ikke så lidt til fælles
i det ydre, men han var i tvivl om, hvorvidt det ville fungere som en
kompliment, hvordan han undlod at nævne det højt). CJ tilbød Rudolf et lift
tilbage til Grønland. Hun var på vej til Randers, men kunne jo snildt sætte ham
af i forbifarten. “Husk på” sagde hun “at jeg har fået adgang til alle lande i
verden, fordi ingen tør at komme op at diskutere med een fra Randers. Det er en
by med et lidt blakket ry, forstås”. Rudolf turde ikke spørge mere ind til
Randers , men takkede ja til et lift, hvorpå han blev henvist til bagsædet. På
forsædet sad en lille ko formet i uld. “Og hvis du generer min uldko, så
smadrer jeg kæberne på dig” sagde CJ, hvis ungdom i førnævnte by i 80’erne ikke
fornægtede sig. Rudolf nikkede høfligt og turde ikke sige mere. CJ satte sin
debutsingle “Vågner i Vorup” på anlægget og fræsede derudad, så Rudolf måtte
holde fast for ikke at havne i bagruden. CJ sang højlydt med på hele turen til
Grønland og Rudolf turde slet ikke spørge hende, hvad hun tænkte, meningen med
livet mon var; man vidste jo aldrig, hvad man kunne vente sig af een fra
Randers.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar