”Jo altså” begyndte Steffen Comeback Kid, mens han gumlede på
et rundstykke, han havde til overs fra om morgenen. ”Julemanden var i sin tid
elev her på Statsskolen. Det er mange år siden – så længe siden, at ingen
husker det mere. Jeg tror, han gik i klasse med Jens Otto Krag – eller også var
det med Henrik Pontoppidan – eller Tine Gøtzsche. Nå – anyway: Julemanden var
elev her på Randers Statsskole, og en dag blev han så træt af Almen Studieforberedelse,
at han sagde farvel og tak og startede en stor politisk karriere i stedet –
eller var det Krag?”. ”Nej nej nej, det er helt forkert” afbrød astronom-nissen
med teleskopet over skulderen: ”Julemanden var træt af, at kantinen var alt for
dyr og at der var alt for meget fedende dressing i deres kylling og bacon-
bagels, og derfor gjorde han oprør – eller var det Pontoppidan – eller Oehlenschläger?”.
”Nej nej nej” bjæffede skolehunden Blop, som var spadseret
ind på loftet, uden nogen havde opdaget det: ”Det er da utroligt, at ingen kan
fortælle den anekdote korrekt; Julemanden gik overhovedet ikke i klasse med
Krag; det var Tine Gøtzsche, der gjorde det – tror jeg nok; hvorom alting er…..”.
Kamilla afbrød irriteret: ”Ja, nu er vi med! Julemanden var elev på Statsskolen
i nittenhundredehvidkål – muligvis bonkammerat med Krag – Oehlenschläger,
gravballemanden eller Tine Gøtzsche, som han malede byen rød sammen med.
(Rudolf fniste – tænkt at en matematiker havde humor!”) OG HVAD SKETE DER SÅ??
Kom nu til sagen!”.
”Jo altså” sagde Blop ”Julemanden blev, i sin tid som elev,
træt af, at skemaet hele tiden ændrede sig. Timerne blev aflyst,
fællessamlinger blev lagt ind med for kort varsel, og dansktimerne lå altid i
første modul om mandagen, hvad man jo dårligt kan byde nogen. Derfor brugte
Julemanden sin kunnen, og rullede et magisk skema ud i festsalen. Dette skema
kaldte han skema 2.0. (Hvorfor skemaet hed 2,0, kunne Blop ikke lige huske, men
nu var det jo heller ikke alting man behøvede en uddybende - eller en
dramaturgisk forsvarlig – forklaring på!) Der stod alt, hvad man skulle vide, og det
ændrede sig aldrig. Det var en form for evighedsskema. Og lige siden Julemandens skoletid, har skema 2.0 været grundlaget for al skemalægning på
skolen – og i Julemandens liv. Der står, hvornår han skal spise, sove, have en
tur i kanen, producere julegaver osv. Og her ruller vi skemaet ud i festsalen
én gang hvert år, og så er alle timer, på magisk vis, langt ind – lige hvor de
hører til. Det magiske skema er det, vi kalder statshemmeligheden!”
”Skønt” sagde Rudolf, men hvorfor har det noget med
Julemandens tur til Tibet at gøre?”. Stemningen blev pludselig en kende
anspænt. ”I år er det magiske skema blevet stjålet” sagde astronom-nissen
alvorligt, mens Comeback Kid var i gang med et stykke hengemt kylling fra gårsdagens frokostbuffet. ”Pludselig
hedder vores skema ”Version 2,5”, og alt er i uorden. Der er hulmoduler over alt,
fællessamlinger, der dukker ganske uventet op, ekstra lektioner, ingen har hørt
om, og fem aflyste timer med samme hold på en måned – og dansk i første modul
hver mandag!”. ”Nemlig” sagde Comeback Kid med kyllingetrevler og birkes i tænderne: ”Hvem har stjålet det velfungerende skema og rullet det falske
skema ud?”. ”Så længe, det falske skema er rullet ud, er der ikke orden i
hverken skoledagen eller Julemandens liv” tilføjede Blop. ”Intet er jo plottet
ind, hvor det skal være, og det er derfor, Julemanden har mistet gejsten (og ikke kan løse det ved at ringe 70121416) og er
rejst til Tibet! Udfordringen er: Find skema 2,0 og bring det tilbage!!”.
”Mener I alvorligt, at jeg skal bruge min december på at
føjte rundt efter et skoleskema?” himlede Kamilla. ”Ja! Og det er det, vi gør!”
sagde Rudolf beslutsomt! - og det kunne han sagtens sige, for han anede ikke,
hvor svært det er at få kontrol over et rullende skema……
Ingen kommentarer:
Send en kommentar